Zajęcia kompensacyjno-korekcyjne

Mgr Milena Karpińska

TREŚCI PROGRAMU

I. Usprawnianie percepcji słuchowej:

Kształtowanie wrażliwości słuchowej:

• rozpoznawanie różnych dźwięków z otoczenia,

• odtwarzanie układem przestrzennym struktur czasowych,

• odtwarzanie strukturami czasowymi układów przestrzennych,

• kojarzenie wzrokowo– słuchowe struktur czasowych z przestrzennymi np. dziecko stara się skojarzyć układy klocków z usłyszanym rytmem

Ćwiczenie analizy i syntezy słuchowej:

• wyróżnianie głosek w nagłosie, śródgłosie i wygłosie wyrazów

• liczenie głosek i określanie ich miejsca i kolejności w wyrazach

• podział lub synteza wyrazów: sylabowa, głoskowa

• dopowiadanie zaczętych wyrazów i zdań

Utrwalanie pamięciowych mechanizmów mowy:

• nauka wierszy, rymowanek

• powtarzanie długich i krótkich zdań

• powtarzanie szeregu wyrazów łatwych i trudnych fonetycznie

• powtarzanie cyfr

Doskonalenie wypowiedzi dziecka:

• utrwalanie poprawnej artykulacji głosek

• wdrażanie do mowy zdaniowej

• wzbogacanie czynnego słownika dziecka

• opowiadanie treści obrazków, historyjek obrazkowych

II. Usprawnianie percepcji wzrokowej:

Kształtowanie ogólnej spostrzegawczości wzrokowej:

• segregowanie

• porównywanie 

• wyróżnianie elementów wyszukiwanie różnic oraz podobieństw między ilustracjami różniącymi się szczegółami

Ćwiczenia bezpośredniej pamięci wzrokowej:

• odtwarzanie układów obrazków, elementów, liter,

• rozpoznanie i wyliczenie z pamięci zaobserwowanych elementów obrazka, układu figur, układu liter

Ćwiczenia orientacji przestrzennej:

• wyrobienie i utrwalenie orientacji w schemacie własnego ciała oraz osoby stojącej naprzeciw określanie położenia przedmiotów w przestrzeni (na, pod, za, przed itp.)

III. Usprawnianie funkcji motorycznych:

Ćwiczenia manualne:

• nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków, tasiemek

• wydzieranki i wycinanki z papieru

• składanie techniką origami

• modelowanie w plastelinie

Ćwiczenia usprawniające mięśnie dłoni i drobne mięśnie palców:

• zamalowywanie małych powierzchni

• kopiowanie rysunków

• pogrubianie konturów, wodzenie po wzorze

• prowadzenie linii między dwiema liniami szerzej rozstawionymi

Ćwiczenia płynnych, rytmicznych, ciągłych ruchów pisarskich:

• obrysowywanie szablonów

• rysowanie szlaczków

• łączenie wyznaczonych punktów linią ciągłą

• pisanie po śladzie i bez śladu szlaczków literopodobnych