Mgr Milena Karpińska
TREŚCI PROGRAMU
I. Usprawnianie percepcji słuchowej:
Kształtowanie wrażliwości słuchowej:
• rozpoznawanie różnych dźwięków z otoczenia,
• odtwarzanie układem przestrzennym struktur czasowych,
• odtwarzanie strukturami czasowymi układów przestrzennych,
• kojarzenie wzrokowo– słuchowe struktur czasowych z przestrzennymi np. dziecko stara się skojarzyć układy klocków z usłyszanym rytmem
Ćwiczenie analizy i syntezy słuchowej:
• wyróżnianie głosek w nagłosie, śródgłosie i wygłosie wyrazów
• liczenie głosek i określanie ich miejsca i kolejności w wyrazach
• podział lub synteza wyrazów: sylabowa, głoskowa
• dopowiadanie zaczętych wyrazów i zdań
Utrwalanie pamięciowych mechanizmów mowy:
• nauka wierszy, rymowanek
• powtarzanie długich i krótkich zdań
• powtarzanie szeregu wyrazów łatwych i trudnych fonetycznie
• powtarzanie cyfr
Doskonalenie wypowiedzi dziecka:
• utrwalanie poprawnej artykulacji głosek
• wdrażanie do mowy zdaniowej
• wzbogacanie czynnego słownika dziecka
• opowiadanie treści obrazków, historyjek obrazkowych
II. Usprawnianie percepcji wzrokowej:
Kształtowanie ogólnej spostrzegawczości wzrokowej:
• segregowanie
• porównywanie
• wyróżnianie elementów wyszukiwanie różnic oraz podobieństw między ilustracjami różniącymi się szczegółami
Ćwiczenia bezpośredniej pamięci wzrokowej:
• odtwarzanie układów obrazków, elementów, liter,
• rozpoznanie i wyliczenie z pamięci zaobserwowanych elementów obrazka, układu figur, układu liter
Ćwiczenia orientacji przestrzennej:
• wyrobienie i utrwalenie orientacji w schemacie własnego ciała oraz osoby stojącej naprzeciw określanie położenia przedmiotów w przestrzeni (na, pod, za, przed itp.)
III. Usprawnianie funkcji motorycznych:
Ćwiczenia manualne:
• nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków, tasiemek
• wydzieranki i wycinanki z papieru
• składanie techniką origami
• modelowanie w plastelinie
Ćwiczenia usprawniające mięśnie dłoni i drobne mięśnie palców:
• zamalowywanie małych powierzchni
• kopiowanie rysunków
• pogrubianie konturów, wodzenie po wzorze
• prowadzenie linii między dwiema liniami szerzej rozstawionymi
Ćwiczenia płynnych, rytmicznych, ciągłych ruchów pisarskich:
• obrysowywanie szablonów
• rysowanie szlaczków
• łączenie wyznaczonych punktów linią ciągłą
• pisanie po śladzie i bez śladu szlaczków literopodobnych