Zabawy

Zabawy logopedyczne polecane przez specjalistę z PPP Nr 2 w Elblągu – Panią A. Krajewską:

——————————————————————————————————————–

Zabawy z muzyką w domu dla 3-4  latka:h

Zabawy z muzyką w domu dla 5-6 latka:

Trochę gimnastyki:

BELLISSIMI GIOCHI DA CON I BAMBINI

BELLISSIMI🤩🤩🤩 GIOCHI DA FARE A CASA CON I NOSTRI BAMBINI VISTO CHE SONO A CASA❤❤❤🔝🔝

Opublikowany przez Fitness Home Środa, 26 lutego 2020

22.03 jest Światowy Dzień Wody – zapraszamy do zabawy 🙂 (Propozycje z programu T@blit)

Badanie lodu

Dziecko otrzymuje w miseczce/na talerzyku kilka kostek lodu. Ogląda bryły lodu przez lupę – określają ich smak, zapach, zabarwienie, – uderza w bryłkę lodu łyżeczką i sprawdza, co się stanie, – wrzuca lód do miseczki z wodą i obserwuje, co się dzieje, – sprawdza, czy lód unosi się na wodzie i jaka jego część jest zanurzona.

Badanie – topnienie lodu

Dziecko wkłada taką samą liczbę kostek lodu do trzech szklanek. Odkłada szklanki w trzech różnych miejscach w domu. Następnie wymyśla, co może stać się z próbkami. Po pewnym czasie dokonuje obserwacji, próbuje wyciągnąć wnioski z zaobserwowanych zjawisk (dlaczego jedna próbka zamieniła się całkowicie w wodę, a inna nie itd.).

Badanie, ile wody powstanie z lodu

Do kilku szklanek z wodą dziecko wrzuca po jednym kawałku lodu. Dopełnia szklanki z lodem wodą (równo z krawędzią), po czym obserwuje, co dzieje się z lodem w szklance. Opisuje to, co zauważyło. Próbuje wyciągnąć wnioski z zaobserwowanych zjawisk. Lód będzie pływał po wodzie, częściowo wystając ponad jej powierzchnię. Po pewnym czasie lód stopnieje, jednak woda ze szklanki nie wyleje się – objętość wody, która powstała z lodu zajmuje mniej miejsca niż sama bryła. Lód, topiąc się, zmniejsza swoją objętość.

Wydobywanie elementów

Dziecko otrzymuje plastikowy kubek z zamarzniętą wodą. Zadanie polega na dostaniu się do zabawki znajdującej się na dnie naczynia. Dziecko, mając do dyspozycji przedmioty, które może znaleźć w domu, wymyśla sposoby na rozpuszczenie lodu i dotarcie do zastygłego w nim przedmiotu. Można przygotować kilka bryłek lodu ze skarbami.

Badanie – obserwowanie pary wodnej

Dziecko ogląda wykonanie eksperymentu. Rodzic gotuje wodę w czajniku elektrycznym ustawionym na parapecie przy szybie okna lub obok lustra w taki sposób, aby unosząca się para skraplała się na szkle. Dzieci opisują, co zauważyły i próbują wyciągnąć wnioski z zaobserwowanych zjawisk.

Badanie – skraplanie pary wodnej

Dziecko obserwuje wykonanie eksperymentu. Rodzic nalewa do trzech szklanek gorącą wodę z czajnika (do połowy każdej szklanki). Na nich kładzie przezroczyste talerzyki i pyta dziecka, co się stanie. Następnie rodzic zdejmuje spodki ze szklanek i odkłada je na stół – dziecko widzi, że znajdują się na nich krople wody. Dziecko próbują wyjaśnić, skąd wzięła się woda.

Badanie – czas parowania wody

W czterech miejscach mieszkania dziecko układa po parze plastikowych talerzy (miejsca, w których talerze będą mogły pozostać na kilka dni). Na jeden talerzyk wylewa ćwierć szklanki wody, na drugi rozmokłą ziemię doniczkową (błoto). Codziennie ogląda zawartość talerzyków i obserwuje, czy w próbkach zaszły jakieś zmiany. Liczy dni, po których woda w pełni wyparowała, sprawdza konsystencję błota. Określa też, czy szybkość parowania zależała od lokalizacji talerzyka.

Chmura w słoiku

Dziecko obserwuje doświadczenie. Rodzic ustawia na stanowisku badawczym słoik z przyklejoną do jednego boku czarną kartką (np. za pomocą taśmy klejącej), napełnia słoik ciepłą (ale nie parującą) wodą do 1/3 wysokości naczynia, zapala zapałkę, a następnie ją gasi. Czeka ok. 2 sekundy i wrzuca zapałkę do słoja, szybko zakrywając otwór torebką z lodem. Para wodna unosząca się nad ciepłą wodą skrapla się na maleńkich cząsteczkach dymu, tworząc w ten sposób chmurę. Ściągnięcie torebki z lodem spowoduje uwolnienie chmury ze słoja.

Doświadczenie pochodzi z: J. Woodward, Obserwuje i poznaję. Pogoda, tłum. Ż. Antosiewicz, Multico Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2009, s. 30-31.

Wypełnianie chmur

Dziecko otrzymuje kartkę z narysowana chmurą. Zadaniem dziecka jest uzupełnienie chmury kroplami wody połączonymi z drobinami kurzu i pyłu – drobnymi kulkami z krepy w odcieniach niebieskiego oraz szarego. Rodzic tłumaczy dziecku, że właśnie tak wyglądają chmury, gdyby przyjrzeć się im pod mikroskopem, czyli naprawdę blisko – nie składają się z samej wody, ale też z zanieczyszczeń.

Badanie – krople wody

Dziecko otrzymuje słomkę do napojów i kubek wody. Rodzic prosi je, aby spróbowało użyć słomki jako pipety, wydając dokładne instrukcje: Włóż słomkę do wody. Chwyć słomkę jedną dłonią i kciukiem zatkaj dokładnie górny otwór. Nie poruszaj palcem i trzymaj mocno. Teraz podnieś rękę, ale dalej trzymaj słomkę tak samo. Kiedy już cała słomka wyjdzie z kubka, trzymaj słomkę nad kubkiem. Podnieś kciuk. Cała woda ze słomki powinna uciec. Możesz sprawdzić, czy jest pusta, dmuchając w nią. Po kilku próbach rodzic proponuje, aby dziecko spróbowało z pipety wypuścić na talerzyk tylko jedną kroplę wody. Kiedy dziecku uda się oddzielić kroplę wody, może próbkę zbadać pod mikroskopem i lupą (o ile posiadacie takie sprzęty). Dalsze badanie polega na tym, że kropla wody zostaje upuszczona na różne powierzchnie: tkaninę, szkło, drewno, płaszcz przeciwdeszczowy, tworzywo sztuczne (plastik), piasek itd. Oprócz pipety dzieci mogą używać spryskiwacza.

Kryształy

Według instrukcji rodzica dziecko sporządza roztwór nasycony soli kuchennej. W tym celu wlewa do słoika ciepłą wodę – do ok. 2⁄3 wysokości naczynia, a następnie stopniowo dosypuje łyżkami sól, ciągle mieszając. Robi to tak długo, aż sól przestanie się rozpuszczać. Rodzic zawiązuje kawałek kosmatej włóczki na patyczku (lub ołówku). Dziecko umieszcza patyk na słoiku w taki sposób, aby jak największa część włóczki zwisała zanurzona w roztworze. Następnie dziecko odkłada słoik w wyznaczone miejsce na czas krystalizacji. Każdego dnia dziecko wraz z rodzicem obserwuje zmiany, jakie zachodzą – tworzenie się kryształków na włóczce.

Konstruowanie gwiazdek śniegowych

Dziecko tworzy płatki śniegu z wyciorów, drucików i sznurków. Może wykonywać poszczególne kroki prezentowane przez rodzica lub stworzyć gwiazdkę śniegową według własnego pomysłu. Rodzic przeciąga przez powstałe gwiazdki sznurek i zawiesza w wybranym przez dziecko miejscu. Propozycja wykonania gwiazdki: połączyć ze sobą trzy wyciory, tak aby miały wspólny środek – wówczas powstanie sześcioramienna gwiazdka. Wszystkie ramiona gwiazdki należy połączyć wyciorami, drutem lub sznurkiem.

Płatki śniegu

Dziecko otrzymuje czarną kartkę papieru, białą farbę oraz fotografię/rysunek płatka śniegu. Zadaniem dziecka jest odwzorowanie płatka na kartce papieru.

Wodna orkiestra

Dziecko do przygotowanych szklanych naczyń nalewa wodę (do każdego naczynia inną ilość). Lekko obija ścianki naczyń łyżeczką stołową i nasłuchuje wydobywających się z nich dźwięków. Następnie porównuje, które dźwięki są wyższe, niższe, głośniejsze, cichsze itd. Próbuje określić, od czego to zależy. Naczynia przez cały czas mogą być odkładane, zmieniane, a woda odlewana, dolewana. Po kilku próbach zagrania na instrumencie rodzic proponuje dzieciom ustawienie naczyń w takiej kolejności, aby dźwięki wydawane przez naczynia ułożyły się od najwyższego do najniższego. Po takim ustawieniu można zagrać kolejne dźwięki. Na zakończenie rodzic może zaproponować zabawę w wygrywanie liczby sylab w podanych wyrazach (wspólne lub indywidualne).

Bajka o kropelce wody

Dziecko wraz z rodzicem tworzą bajkę o podróżach kropelki wody – krążeniu wody w przyrodzie. Następnie próbują stworzyć książkę o przygodach kropelki. Format, sposób wykonania, materiały, z których praca zostanie wykonana zależą od twórców.

Biuro turystyczne

Dziecko otwiera biuro turystyczne z ofertami wypoczynku nad wodą – jeziorem, rzeką, morzem. Propozycje wykonania ofert turystycznych: rysunki, obrazki składające się z wyciętych elementów z gazet i czasopism, wydrukowane fotografie z krajobrazami wodnymi, obrazki przedstawiające różnego typu sytuacje nad wodą, np. gra w piłkę, budowanie zamków z piasku, pływanie itp. Każda stworzona w ten sposób ulotka musi być krótko opisana przez twórcę.

Kropelkowe chmury

Dziecko otrzymuje pięć chmur wyciętych z papieru oraz zestaw papierowych kropel wody. Układa chmury przed sobą na dywanie, a na nich, według wskazań rodzica, krople wody, np.: Na pierwszej chmurze połóż trzy krople, a na trzeciej cztery. Na drugiej chmurze połóż tyle samo kropel, ile na pierwszej. Ile kropel jest na drugiej chmurze?

Regaty wodne

Dziecko naśladuje czynności wykonywane przez rodzica i składa łódkę z papieru, a następnie woduje ją w misce/basenie z wodą. Dziecko porusza łódką, dmuchając w jej kierunku. Rodzic/rodzeństwo może stworzyć własne łódki, a potem urządzić wodne regaty.

Kleksowe stworki

Dziecko otrzymuje kartki i rozcieńczone farby. Zadanie polega na upuszczeniu kropel na kartkę przy pomocy pędzla, a następnie rozdmuchaniu ich na różne strony za pomocą słomek. Po rozdmuchaniu, gdy praca wyschnie, dziecko dorysowuje różne elementy, tak aby powstały ciekawe stworki.

Kręgle wodne

Dziecko używając lejka, wypełnia butelki PET do połowy wodą. Gotowe butelki ustawia blisko siebie i próbuje je strącić, rzucając w nie piłkami tenisowymi.

Możecie też skorzystać z filmików, gier i piosenek z programu T@blit. Poniżej link do materiałów związanych z tematem: Woda wokół nas. http://tablit.wa.amu.edu.pl/bin4/mod-9_4/index.html

https://panimonia.pl/2020/03/16/w-co-sie-bawic-w-domu-najlepsze-pomysly/

https://mojedziecikreatywnie.pl/2017/11/zabawy-dla-dzieci-w-domu/